ПРОЄКТ «ЯПОРЯД». УЯВІТЬ СЕБЕ В РОЛІ ПСИХОЛОГА

Тест «Неіснуюча тварина» починається простою інструкцією: «Візьміть аркуш паперу, прості або кольорові  олівці і намалюйте неіснуючу тварину, якої насправді немає і ніколи не було на планеті. Назвіть її неіснуючим ім’ям. Методика «Неіснуюча тварина» проста у виконанні, адже намалювати незвичайну неіснуючу тварину не тільки просто, але й захоплююче. Але її інтерпретація вимагає глибоких знань психології людини. Я пропоную більш спрощену версію інтерпретації, якою Ви зможете скористатись. 

26.04.2023 у рамках проекту «#япоруч» відбулася моя зустріч з вихованцями гуртка «Квіткова фея» (керівниця Ганна Мінченко). 

Під час спілкування, яке тривало майже годину, дізналась, як змінилося відношення дітей до занять  за часи війни. Вихованці розповідали про те, як раділи, коли їх конкурсні роботи посідали призові місця, як приємно їм отримувати нагороди. Так було і раніше, але сьогодні це стало більш важливим. Ці їх маленькі перемоги!  Ділилися своїми почуттями, які вони відчувають, коли створюють свої художні твори. Було дуже цікаво спостерігати за ними, бо  під час малювання вони повністю занурені у свою роботу.

Але, все ж таки наважилась та попросила їх на деякий час відкласти свої роботи та виконати моє завдання. Запропонувала вихованцям намалювати неіснуючу тваринку та придумати їй назву. Для чого? Потім поясню, це така гра, загадка. Відповіді згодом! 

Всі вихованці намалювали гарних тварин, але розберемось по порядку.

Інтерпретація результатів

Для початку потрібно подивитися на розташування намальованої істоти безпосередньо на самому аркуші. При здоровому психологічному стані дитини малюнок буде перебувати приблизно в центрі аркуша, як і розташовані всі наші малюнки.  Але буває, що підліток вибирає місце на аркуші ближче до верхнього краю. Це говорить про завищену самооцінку дитини, про те, що вона намагається весь час самоствердитися і піднятися в очах інших. А якщо вибрано положення в нижньому просторі, то все говорить про зворотне. Дитині складно в його оточенні, у нього низька самооцінка, нерішучість і відсутність інтересів. Зверніть на це увагу!

 

Далі варто розібрати головну частину малюнка. Це може бути голова або інша частина, яка знаходиться в центрі малюнка. Якщо голова буде розгорнута вправо, то це може говорити про активність дитини, його тязі до дієвості. Всі його вчинки заплановані, обмірковані. Підліток завжди домагається свого і доводить кожну розпочату справу до кінця. В нашому випадку 5 із 8 малюнках голова саме розгорнута вправо. 

 

А якщо центральна частина малюнка повернута вліво — це схильність до роздумів, до сумнівів. Тут можна говорити про невпевненість дитини у своїх можливостях, їй потрібна  особлива підтримка та допомога повірити у себе. Маємо три таких малюнка.

Варто звернути увагу на дрібні деталі, наприклад, зображення на голові іклів або шипів, що говорить про агресивність дитини. Вона постійно хоче захищатися. 5 малюнків свідчать саме про бажання захиститися!

 

Важливими частинами малюнка є рот, очі і хвіст. Якщо рот буде зафарбованим і губи не виділяються, то дитина може бути надмірно налякана і закрита. На всіх малюнках так і є – це пояснюється психологічним станом дитини, яка переживає воєнне сьогодення.

Очі можуть бути намальовані з віями, що говорить про захоплення і зацікавленість дитини. А якщо очі заштриховані, то це означає, що у підлітка існують певні страхи. Тут вже доведеться розбиратися докладніше в кожному окремому випадку. 

 

Також звертаємо увагу на присутність лап або ніг у тварини. Короткі лапки демонструють легковажність дитини. А великі і ґрунтовні лапи відкривають дитину, як впевнену і раціональну. Її думку обов’язково потрібно поважати, незалежно від того, скільки їй років, щоб не викликати внутрішнього і зовнішнього протесту у дитини.

 

Хвіст безпосередньо залежить від рівня самооцінки дитини. Положення хвоста вгорі вказує на  бадьорість і впевненість. А якщо хвіст намальований опущеним, то у дитини існує невдоволення собою, щось сталося неприємне і це її турбує. Потрібно поспілкуватись з дитиною та з’ясувати, що її бентежить. 

 

Далі потрібно звернути увагу на лінії штрихування малюнка. Слабкі і тонкі лінії говорять про невпевненість підлітка, про чутливість і підвищену стомлюваність. Варто переглянути режим підлітка і виділити більше часу саме на відпочинок. Навпаки, жирні і товсті лінії малюють діти з нестійким психологічним станом, тривожні і не енергійні. Не забуваємо і про особливості. Адже дитина може використовувати товсті або тонкі лінії як частину декору.

Ну і звичайно, необхідно розглянути ім’я цієї істоти. Адже саме в імені тварини закладений характер підлітка і його особливості. Ім’я, в складі якого присутній науково-досліднй компонент, демонструє прагнення дитини показати свій інтелект і розкрити свої знання в певній галузі. Іноді назви тварини    поверхневі і неглибокі за змістом. Це    легковажність дитини, її несерйозне ставлення до всього, що він робить. Назви неіснуючих тварин  наших вихованців    Картюх, Біскас, Мікіс, Петюх, Фелиста,  Дака, Ліваза  – цікаві і незнайомі. Це говорить про схильність до  фантазування.

P.S. Замість висновку

Психологи часто використовують методику малювання неіснуючої тварини для дослідження характеру і поведінки дитини.  Ганна Костянтинівна знає, кому належить кожний малюнок та врахує всі поради. Спробуйте і ви стати тимчасово психологами, щоб краще зрозуміти своїх вихованці та вчасно допомогти їм. Звісно, варто розглядати кожен випадок окремо і індивідуально з урахуванням особливостей життя і настрою підлітка. І варто не забувати, що підлітковий вік — це переломний момент в житті дитини. Тому деякі нюанси малюнка варто опускати або списувати саме на тимчасовість періоду.

Олена Філоненко